"Prečo práve ikony?"

Túto otázku som dostala od mnohých. Takto som sa pýtala aj pred pár rokmi hľadiac na čudný obrázok svätca s veľkými očami a ušami, malou tvárou s disproporciami tela. Komu sa takýto svätý môže páčiť? Prečo tento výzor? Odpoveď som našla v knihách o ikonách. A postupným štúdiom literatúry som našla viac - veľkú úctu k týmto obrazom. Ikona je viac ako obraz a umelecké dielo, je v nej množstvo symboliky, atribútov a presných pravidiel. Každá ikona svojou jedinečnou kombináciou farieb rozpráva o živote svätých.
Zaujíma Vás prečo práve veľké uši, prečo červená a nie modrá ...? Nech sa páči prejdite sa so mnou a zastavte sa pri každej ikone, nájdete tam odpoveď.


M.K. - ikonopisec

štvrtok 13. septembra 2007

"Triptych" Pantokrator



Triptych tvoria tri ikony : ikona "Kristus Pantokrator" sediaci na tróne v strede, po jeho pravici je Panna Mária a po ľavici Sv.Ján Krstiteľ "Predchodca". Tieto dve ikony patria do radu ikon "Deisus" klaňajúcich sa. Tvoria súčasť ikonostasu.
Pre zaujímavosť táto ikona je zatváracia. Na zatvorených doskách sú vyrezané grécke písmena "Alfa a Omega" čo znamená "Začiatok a Koniec". Ale toto už nie je moja práca, rezbárska práca je dielom môjho manžela.

Žiadne komentáre: